به گزارش اگزيم نيوز به نقل از بانک مرکزی، بر اساس این دستورالعمل، هیات مدیره موسسه اعتباری موظف شده به منظور انجام صحیح و دقیق مسئولیت خود در خصوص نظارت بر کفایت و اثربخشی مدیریت ریسک عدم رعایت قوانین و مقررات، کمیته رعایت قوانین و مقررات را ایجاد کند.
همچنین هیات مدیره موظف است نسبت به ایجاد واحد دائمی رعایت قوانین و مقررات در ساختار سازمانی مؤسسه اعتباری متبوع خود اقدام کند، واحد رعایت قوانین و مقررات وظیفه مدیریت ریسک عدم رعایت قوانین و مقررات در مؤسسه اعتباری را برعهده دارد.
واحد رعایت قوانین و مقررات مؤسسه اعتباری باید از اختیارات کافی، جایگاه سازمانی مناسب، استقلال و دسترسی به هیات مدیره برخوردار باشد، مدیرعامل، مدیران اجرایی و کارکنان موسسه اعتباری باید استقلال واحد رعایت قوانین و مقررات را مورد توجه قرار داده و از دخالت در وظایف آن خودداری کنند.
علاوه بر این بر اساس دستورالعمل مذکور، هیات مدیره موسسه اعتباری موظف است یک نفر را به عنوان مدیر ارشد رعایت قوانین و مقررات با مسئولیت کامل و اختیارات لازم برای اداره واحد رعایت قوانین و مقررات و اجرای وظایف محوله منصوب و برای تایید به بانک مرکزی معرفی کند.
لازم به ذکر است در شرایط کنونی بانکهای معتبر خارجی قبل از ایجاد روابط بانکی با بانکهای طرف مقابل، موضوع جایگاه و کیفیت مدیریت ریسک رعایت قوانین و مقررات را مورد توجه قرار میدهند و در برقراری هرگونه ارتباط بانکی خواهان تکمیل و پاسخگویی به مجموعهای از پرسشها توسط بانک طرف مقابل در خصوص نحوه مدیریت ریسک عدم رعایت قوانین و مقررات و تایید آن توسط مدیر ارشد مربوط هستند.
این دستورالعمل در 29 ماده و 3 تبصره در جلسه 11 مهر ماه جاری شورای پول و اعتبار به تصویب رسید و 6 ماه پس از تاریخ ابلاغ، لازم الاجراست.
این دستورالعمل 27 مهر ماه به شبکه بانکی ابلاغ شده است.
بانک مرکزی با هدف ارتقای رعایت قوانین و مقررات در شبکه بانکی کشور سازگار با استانداردها و رویههای پذیرفته شده بینالمللی و تکمیل ضوابط حاکمیت شرکتی در موسسات اعتباری، «دستورالعمل رعایت قوانین و مقررات در موسسات اعتباری» را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد
کد خبر 22235
نظر شما